Brydes Whale & Robberg - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Ankie en Maikel - WaarBenJij.nu Brydes Whale & Robberg - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Ankie en Maikel - WaarBenJij.nu

Brydes Whale & Robberg

Blijf op de hoogte en volg Ankie en Maikel

23 April 2013 | Zuid-Afrika, Knysna

Dit is alweer het verslag van dag 21! De tijd vliegt, maar gelukkig hebben we nóg een week te gaan hier in het mooie Zuid-Afrika :-) Ook vandaag was het weer een topdag!

We vertrekken na het ontbijt naar Plettenberg Bay. Deze plaats aan de kust staat onder andere bekend om de boattrips om dolfijnen en walvissen te spotten. Dat willen wij natuurlijk wel! We zijn er rond 9.00 uur en informeren of er vandaag trips gepland zijn. Om 9.30 uur gaat de eerste en of er in de middag ook één gaat is nog onzeker, omdat daar nog geen aanmeldingen voor zijn. Dus wij sluiten aan bij de excursie van 9.30 uur.

Het is niet een hele grote boot, maar hij gaat wel lekker snel. Nadat we allemaal een mooi oranje lifejacket hebben aangetrokken, zijn we klaar om met 11 mensen en kapitein Mario te vertrekken. Eerst worden we door een tractor met een flinke vaart van het zandstrand de zee ingeduwd. We kunnen gaan! Mario vaart ons met een rap tempo over de golven langs de branding van het Kleurboomstrand. Daar hoopt hij dolfijnen tegen te komen. Voor zeehonden stopt hij niet, omdat we deze aan het einde van de trip nog genoeg zullen zien. Tenzij we er één tegen komen die door een haai wordt opgegeten, dan stopt hij natuurlijk wel ;-)

Na de tocht langs de branding, waar we helaas geen dolfijnen spotten, varen we de open zee op richting Robberg. Als we enkele minuten onderweg zijn, ziet kapitein Mario ‘footprints’ van een walvis! De kans om in deze tijd van het jaar een walvis te zien is niet zo groot, aangezien het walvisseizoen loopt van ongeveer juni tot november. We volgen de sporen, die verklappen dat hij dichtbij moet zijn. En jawel! De ‘Brydes whale’ laat zich meerdere malen aan ons zien, lucky us! Het is de meest schuwe soort en redelijk klein, ‘slechts’ 14 meter lang. Eerst horen en zien we hem water de lucht in spuiten en daarna komt zijn vin boven water. Meer krijgen we niet te zien, omdat het grootste deel onder water blijft, maar dit is geweldig! We volgen hem een tijdje, maar het is duidelijk dat hij niet op een boot met toeristen zit te wachten. Na een paar minuten zijn we hem kwijt. Dan varen we door naar Robberg.

De naam zegt het al: Robberg is een berg in zee waar zo’n 4000 (!) robben te vinden zijn. De ene helft ligt lekker te zonnen op de rotsen en de andere helft, waaronder veel kleintjes, zwemmen in zee en rond onze boot. Ze maken een lawaai en stinken enorm. Dit doet ons denken aan Pier 39 in San Francisco. Super leuk en grappig om te zien!
Hierna varen we terug naar het strand. Helaas geen dolfijnen gezien, maar dus wel de walvis, wij zijn tevreden! We houden ons allemaal goed vast, terwijl de boot met volle kracht het strand op vaart, waar de tractor al op ons staat te wachten. Deze trekt de boot weer verder het strand op. Wij zijn weer een mooie ervaring rijker!

Op het strand van Plettenberg lunchen we. Het is heerlijk weer: een strakblauwe lucht en de zon schijnt ons lachend tegemoet. We zitten hier prima, dus blijven nog twee uurtjes hangen voordat we verder gaan. Tijdens de boattrip zagen en hoorden we dat je op Robberg kunt wandelen in het Robberg Nature Reserve. We verwachten hier niet zo veel van, omdat dit niet wordt vernoemd in de reisgidsen. Toch besluiten we hier even een kijkje te gaan nemen, voordat we terug rijden naar Knysna. Dat ‘even’ wordt uiteindelijk 2,5 uur! Dat dit niet wordt genoemd in de reisgidsen is voor ons een raadsel. Het is er echt super mooi! We hebben een wandeling gemaakt, waarbij we ruim het halve natuurreservaat hebben gezien. Ook de robben hebben we vanaf het puntje van de berg kunnen horen, ruiken en zien. We hebben nog een paar keer een poging gedaan om met de verrekijker dolfijnen te spotten. Dit is jammer genoeg niet gelukt, maar wie weet lukt dat één van de komende dagen nog!

Om 16.15 uur zitten we weer in de auto op weg terug naar Knysna. We rijden naar het Waterfront wat vlakbij ons verblijf zit. Het is een toeristisch deel met winkeltjes en restaurantjes bij de haven. Het ziet er erg gezellig uit. We snuffelen wat rond in de winkeltjes en schuiven daarna aan bij de Italiaan: ‘Caffe Mario’. Dan is de cirkel voor vandaag weer rond, begonnen en geëindigd met Mario! Het eten is er heerlijk en het is een mooie locatie. Ondertussen zakt de zon achter de bootjes in de zee en met twee volle buikjes rijden we onder een heldere sterrenhemel terug naar ons verblijf, op naar een verfrissende douche!

• 23 April 2013 - 21:44

Door:

Weer een mooi verslag en foto's van een mooie dag, geniet nog van jullie laatste week

• 23 April 2013 - 21:48

Grard & Bep:

Wauw, wat een topdag voor jullie.
    Echte bofkonten, de BIG FIVE en een WALVIS nou nou gaaf hoor.
    Dan ook nog eens een mooi plekje gezien wat niet in de reisgids staat en een lekker drankje toe.

Nog een weekje te gaan blijf genieten,

lieve groetjes XXX

• 24 April 2013 - 15:56

Ingrid:

Toch een walvis, hoe gaaf!! En volgens mij hebben wij bij dezelfde Mario gegeten, was wel even een welkome afwisseling lekker Italiaans eten!

• 25 April 2013 - 19:56

Willy En Erna:

De naam "Mario" doet me aan iemand denken. Maar met deze Mario is het allemaal goed gegaan. En een Walvis, wat gaaf.
    Het is weer een mooie dag geweest, met een leuke bootreis, stinkende Robben een GROTE walvis. En als afsluiting lekker eten.
    Geweldig al die dieren, nog eentje mis ik, de "PINGUÏN".
    Dat gaat ook nog lukken.