Mother City - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ankie en Maikel - WaarBenJij.nu Mother City - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ankie en Maikel - WaarBenJij.nu

Mother City

Blijf op de hoogte en volg Ankie en Maikel

27 April 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag beginnen we met één van de highlights van Kaapstad: de Cable Way naar de top van de Tafelberg. We kregen de tip bij ons verblijf om dit vroeg te doen, want hoe later op de dag hoe drukker het er zou zijn. En rond 8.15 uur, als wij er de auto parkeren, zien we inderdaad de bussen met toeristen al aankomen. We kopen een kaartje en kunnen vrijwel meteen instappen. In een ronddraaiende gondel worden we in vier minuten naar de top van de Tafelberg gebracht. Vanuit hier hebben we een schitterend uitzicht over de ‘Mother City’ en de oceaan, geweldig! Bovenop de berg lopen we een ronde en knippen er natuurlijk mooie foto’s.

Voor we weer naar beneden gaan plannen we hoe we al het moois wat deze stad te bieden heeft, het beste kunnen gaan bezichtigen de komende dagen. Er rijden hier gelukkig bussen rond die ons hierbij helpen, de zogenaamde Hop on-hop off bussen. Er zijn twee routes dier door de stad lopen, een rode en een blauwe. Aangezien we bij de start van de Cable Way op de rode route kunnen stappen, lijkt ons dat een mooie start. We kopen er een kaartje voor twee dagen. Vandaag en morgen hangen we hier dus echt de toerist uit!

Bij het instappen krijgen we een koptelefoon die we kunnen inpluggen bij onze zitplaats in de bus. We zoeken een plekje en kiezen de Nederlandse audiogids terwijl we vertrekken. Wat wel leuk is, is dat we bij onze tickets ook een ‘Canal Ride’ door het V&A Waterfront en een ‘Night Drive’, om de stad bij zonsondergang te zien, inbegrepen zitten.

We rijden langs de kust, waar het inmiddels helaas wat mistig is geworden, de eerste haltes voorbij. Via onze koptelefoon horen we dat het deel van de stad waar wij verblijven, Camps Bay, bekend staat om de sterren die hier een appartement of huis hebben aan zee.
Bij het V&A Waterfront stappen we uit. Hier bevindt zich de levendige haven van Kaapstad en is officieel het startpunt van beide busroutes. Ook vertrekt vanuit hier de ‘Canal Ride’, waar we meteen gebruik van maken.

Tijdens deze boottocht varen we over het kanaal dat door het Victoria en Alfred Waterfront loopt. Aan beide zijdes van het water staan schitterende, luxe appartementencomplexen. We horen van onze audiogids, die we ook op de boot kunnen beluisteren, dat wereldberoemde sterren als Bradd Pitt, Oprah en Cristiano Ronaldo hier een appartement hebben: onbetaalbaar dus!

Na de rondvaart door dit luxe deel van de stad, lopen we wat rond aan het Waterfront, waar inmiddels de zon weer wat meer ruimte krijgt. Er zijn hier een heleboel restaurantjes en winkeltjes om je een hele dag te vermaken. Wij beperken het vandaag tot een ronde door het Art & Craft Center, een grote hal waar lokale kunstenaars hun beelden, creaties en schilderijen tentoonstellen en verkopen. Erg mooi om te zien.
Hierna lopen we naar het Nelson Mandela Gateway. Dit is het vertrekpunt voor de boot naar Robbeneiland, waar de gevangenis bezocht kan worden waar Mandela jarenlang gevangen heeft gezeten. We informeren naar deze excursie en kopen meteen een kaartje voor de boot van morgen, om 13.00 uur.

Via een paar winkeltjes lopen we terug naar het opstappunt van de rode route. Deze route willen we vandaag afrijden, zodat we morgenvroeg voor het vertrek naar Robbeneiland de blauwe route kunnen nemen. Middenin het centrum van de stad stappen we nog een keer uit de bus voor een korte wandeling door het centrum van de stad. Onderweg zien we een bruid en bruidegom uit de St. Georges Cathedral stappen en diverse groepen zingende en dansende kinderen die een voorstelling geven op straat. Dit zorgt voor een gezellig sfeertje! Hierna stappen we weer in de bus en rijden de route verder af naar het punt waar we vanochtend zijn opgestapt. Met onze trouwe viervoeter rijden we nog naar Signall Hill, een berg vanuit waar we uit een andere ‘hoek’ op de stad en oceaan kijken. We zien drie paragliders van deze top naar beneden zweven, cool!

We sluiten de dag af met een etentje aan de boulevard van Camps Bay. Met onze buikjes gevuld gaan we terug naar ons appartement, waar we op BVN in het programma van Paul de Leeuw zien hoe druk Nederland bezig is met (de voorbereiding op) 30 april. Leuk hoor, die sfeer! Morgen starten we met het rijden van de blauwe route, om 13.00 uur staat de excursie naar Robbeneiland gepland en ’s avonds eindigen we met de ‘Night tour’ door Kaapstad. Weer een lekkere volle dag dus!

• 28 April 2013 - 09:15

Phoxy:

Ik geniet erg van jullie verslagen. Ik heb hier wifi, dus lees iedere dag mee. Iedere ochtend vers ontbijt met worteltjes en sla! Ik krijg veel bezoek van lokale musjes. De eigenaren van dit verblijf zijn echt super vriendelijk. De omgeving van het guesthouse is prachtig. Het weer valt helaas een beetje tegen maar door de combinatie regen en zon is de tuin veranderd in een groene oase met prachtige lokale bloeiende bloemen. Ik val goed in de smaak bij de vrouwtjes hier, met een knuffel en aai over mijn rug. Met kerst heb ik zelfs een date?! Ik kijk er ook naar uit om weer naar huis te gaan. Lekker in mijn eigen omgeving met mijn eigen spulletjes! Het einde is in zicht, ik zie nog wel op tegen de terugreis, snuffelruimte in een curverbak is beperkt.

• 28 April 2013 - 14:09

Grard & Bep:

Hallo,

Gaaf hoor in 4 minuten naar boven en het uitzicht zal idd wel geweldig geweest zijn.
    Zal ook wel wennen zijn de drukte van die grote stad na 3 1/2 week veel rust en natuur.
    Robbeneiland zal ook wel heel indrukwekkend zijn en een Night tour is altijd mooi.
    Nog hele fijne dagen gewenst.

lieve groetjes XXX

• 28 April 2013 - 18:10

Willy En Erna:

Wat een hoogte, wauw!!!
    En nu een grote stad, dat is ook mooi. Dat worden heel bijzondere toeristische route.