Kilometers maken! - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Ankie en Maikel - WaarBenJij.nu Kilometers maken! - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Ankie en Maikel - WaarBenJij.nu

Kilometers maken!

Blijf op de hoogte en volg Ankie en Maikel

18 April 2013 | Zuid-Afrika, Graaff-Reinet

Om 7.00 uur schuiven we in de eetzaal aan voor het ontbijt. Terwijl onze eieren met toast voor ons worden gemaakt, eten we alvast de ‘amuse’ die voor ons klaarstaat. Yoghurt met cruesli en vers fruit in een glas, heerlijk! Om 7.30 uur checken we uit en beginnen we aan onze tocht van een kleine 700 km naar Graaff-Reinet. Het weer is slecht, een dikke laag wolken en lichte regen. Maar voor een autodagje is dat helemaal niet erg. Tot nu toe hebben we ieder onze eigen plaats in de auto, maar vandaag gaan we die vertrouwde plaats voor een paar uurtjes aan elkaar overdragen. Na 2,5 uur rijden stoppen we bij een tankstation en neemt Ankie dan ook het stuur van Maikel over. Dit gaat allemaal prima en doen we na 2,5 – 3 uur nog een keer. Hebben we trouwens al eerder vertelt dat hier ook veel wegwerkzaamheden zijn? In ieder geval bij deze: hier zijn écht veel wegwerkzaamheden!

Onderweg rijden we de Karoo binnen. Dit is een halfwoestijnachtig landschap waarin vlaktes en bergketens elkaar afwisselen. Het oogt ruiger en roder van kleur.

In de reisgids wordt aangegeven dat een bezoekje aan het Owl House in Nieu-Bethesda, wat net boven Graaff-Reinet ligt, de moeite waard is. Aangezien we nog tijd hebben, stellen we onze navigatie daar op in. 27 km voordat we er zijn, worden we een onverharde weg opgestuurd. Deze is goed te rijden en leidt ons midden door de mooie natuur van de Karoo.

Bij het binnen rijden van Nieu-Bethesda vragen we ons af of we hier wel goed zitten. Het is een erg klein dorpje en lijkt helemaal afgesloten te zijn van de buitenwereld doordat het omringd is door de bergen. Maar op het eindpunt van de route zien we dan toch een huis met een klein bordje waarop Owl House staat vermeld. Bij binnenkomst krijgen we eerst een introductiefilmpje te zien over het ontstaan van het Owl House. Een toelichting blijkt ook wel echt noodzakelijk, anders weet je niet wat je ziet. En zelfs, als we na de introductie, de tuin en het huis ingaan, lopen we nog vol verbazing rond te kijken. In het kort komt het erop neer dat ene Helen Martins op een dag nadacht over hoe saai en grijs haar bestaan geworden was. Daarop besloot ze licht en kleur in haar leven te brengen. Dit deed ze door haar huis en tuin te voorzien van ‘kunst’. Ze haalde inspiratie uit bijbelteksten, haar lievelingsdieren en fantasiefiguren.

Als eerste komen we door de tuin, die helemaal vol staat met beelden. Allen zijn ze gemaakt van cement, glas of een combinatie daarvan. In het huis is geen raam, muur, plafond of deur onbewerkt gelaten. Alles heeft kleur en is voorzien van gemalen glas. Ondanks dat het zo’n kleurig geheel is, geeft het ons een heel apart gevoel. Het is erg mysterieus. Door de tuin wandelen we weer terug naar de auto en we verlaten Nieu-Bethesda zonder nu echt te weten of we het mooi vonden of niet. Bijzonder is het in ieder geval zeker!

Via weer een mooie route vervolgen we ons weg naar Graaff-Reinet, waar we iets na 17.00 uur inchecken bij Karoo Park Guesthouse.
Hier zien we na binnenkomst in de kamer twee tafeltjes en stoelen staan, we kunnen dus weer een potje Kolonisten van Catan spelen! Na het elkaar enkele keren flink moeilijk gemaakt te hebben, lijkt Maikel deze keer dan toch te gaan winnen, maar helaas…met twee overwinningspunten in één keer bereikt Ankie als eerste de 12 punten :-)

Als laatste voor vandaag plannen we de route voor morgen. Onze bestemming is het plaatsje Addo, maar voor we Graaff-Reinet verlaten brengen we eerst nog een bezoek aan Camdeboo National Park met zijn bekende Valley of Desolation en onderweg zullen we ook het Mountain Zebra National Park aan doen.

• 21 April 2013 - 21:32

Grard & Bep:

Heey vakantiegangers,
    fijn om weer een verhaal van jullie te lezen.
    En wat worden jullie verwend met zo'n heerlijk ontbijtje was ook wel nodig voor zoveel kilometers.
    En wat een mooie omgeving en idd een heel apart huis en tuin zo te zien.
    Ik hoor een pingeltje op de laptop hoop op een volgend verhaal ga gauw kijken.