Kruger Park: Is het een steen of een dier? - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Ankie en Maikel - WaarBenJij.nu Kruger Park: Is het een steen of een dier? - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Ankie en Maikel - WaarBenJij.nu

Kruger Park: Is het een steen of een dier?

Blijf op de hoogte en volg Ankie en Maikel

07 April 2013 | Zuid-Afrika, Skukuza

Vanochtend zijn we begonnen met een lekker ontbijt in ons guesthouse. Net als bij onze eerste overnachting, werd ook hier ons eitje/omelet vers gebakken met toast erbij. Klaar terwijl u wacht!
We halen voor het uitchecken nog even wat boodschappen, dit keer bij de Shoprite. Dit is echt een enorme winkel, een soort warenhuis.
Aangezien het Kruger Park bijna net zo groot is als Nederland, heeft het meerdere in- en uitgangen. Zoals gisteren aangegeven gaan wij bij de Phalaborwa Gate het park binnen. Als het goed is hebben we alle papieren bij de hand om het park in te mogen, dus we melden ons bij de receptie en rijden de gate door. Wat voor dieren zullen we allemaal gaan spotten vandaag? Spannend 
Na nog geen tien minuten rijden, moeten we stoppen: olifanten op de weg! Een papa en mama olifant met twee kleintjes. Echt super mooi om van zo dichtbij te zien!
Goed, we zijn wakker, de game is on! We hebben een duidelijke taakverdeling binnen onze 4 deuren van de Chevrolet: Maikel rijdt en houdt de rechterzijde in de gaten en Ankie houdt, met de plattegrond, het fototoestel en de verrekijker op schoot, de linkerzijde in de gaten.
Niet zo heel veel later, zien we ook een buffel, een groep impala’s, nog een paar olifanten en een Zazu (vogel van de Lion King). Dit gaat nog best snel! Ankie heeft dan ook het idee om een lijstje bij te gaan houden welke dieren we allemaal tegenkomen. Dat hebben we dus gedaan  En het is een flinke lijst geworden, die we graag met jullie willen delen:
olifanten, een buffel, impala’s, een knobbelzwijn, schildpadden, een slang, een mongoose, giraffen, nijlpaarden, baviaantjes, zebra’s, krokodillen, een gnoe, hagedissen en veel vogels.

We merken al snel dat het spotten van dieren een verslavend effect heeft! Ook onze hersenen houden ons regelmatig voor de gek: “Kijk! Hier ligt een……..oh een steen.” In stenen, bomen en hopen zand, denk je al snel iets van een dier te herkennen. Erg grappig!
Vanavond zullen we verblijven bij één van de camps in het park: Olifants Rest Camp, gelegen aan de rivier de Olifants. Inchecken kan tot 17.30 uur en de poort van het Camp sluit om 18.00 uur. Om 16.30 uur zitten we nog 15 km van het Camp vandaan, op dit stuk komen we nog 4 giraffen tegen, midden op de weg. Ze hadden geen haast om aan de kant te gaan, dus wij wachten netjes op onze beurt. Hierna staan er opeens nog twee vechtende (of spelende?) impala’s voor onze auto. Dus het is nog best even spannend of we op tijd aan gaan komen bij het Camp. Eén ding is zeker, er moeten zich niet al te veel van deze situaties meer voor doen. Gelukkig rijden we om 17.15 uur de poort van Olifants Rest Camp binnen! We droppen onze spullen in (wederom) onze rondavel en nemen nog vlug een kijkje bij het viewpoint waar de avond valt over de rivier en het park. Wauw!

Dan gaan we ons even opfrissen en klaarmaken voor onze eerste game drive in dit park, een Night Drive. We worden om 19:45 uur verwacht bij de receptie. Vanuit daar vertrekken we met een ranger in een open wagen voor een ruim twee uur durende tocht. Een Night Drive om 19:45? Ja zeker, want als hier de zon onder is, is het al snel pikkedonker. Bij het verlaten van onze rondavel moeten we met een zaklampje de deur uit om onze auto te kunnen vinden.
Bij de receptie staat de wagen al klaar. We kijken naar boven, waar door een heldere hemel wel duizenden sterren fonkelen, een prachtig gezicht! Eenmaal plaats genomen in de wagen, vertelt de ranger alleen te zullen stoppen voor dieren die ’s nachts actief zijn. Dit zijn bijvoorbeeld hyena’s, nijlpaarden, wilde honden en luipaarden.
Vanuit de wagen worden twee grote lampen bediend om in het duister te schijnen. Eentje daarvan heeft de ranger vast terwijl hij rijdt, de andere lamp heeft Maikel. Zo kunnen we, we zijn met zessen, aan beide kanten op zoek naar wild!

Tijdens de Night Drive hebben we de volgende dieren gespot:
buffels, kameleons, olifanten, impala’s, springhazen, kolhazen, wilde katten, twee nijlpaarden en….
een luipaard!!! De laatste is vrij bijzonder en zie je lang niet altijd. Onze ranger spotte haar, liggend in het hoge gras, en kon de wagen zo’n vijf meter van het luipaard vandaan stil zetten. Wat een mooi beest! Het is een vrouwtje en de ranger dacht te zien dat ze zwanger was. Nadat ze genoeg had van ons, stond ze op en liep naar de achterkant van de wagen. Ze keek nog een keer om en besloot er toen vandoor te gaan. Thanks, luipaardje! Wij zijn een unieke ervaring rijker :-)
Morgen trekken we verder zuidelijk het park in, kijken of we de Big Five compleet kunnen krijgen. De teller staat nu op drie: de buffel, olifant en luipaard. Zien we morgen de neushoorn en de leeuw?

• 10 April 2013 - 19:18

Bep & Grard:

MOOI MOOI MOOI

Wat een gave dingen maken jullie mee.
    Echt mooi die grote beesten zomaar voor de auto. Heel iets anders dan de bruine beer in Amerika.
    En dan het luipaard te gek.

Hopelijk zien we bij de volgende foto's de neushoorn en de leeuw dan hebben jullie ze ook gezien en is het lijstje van de BIG FIVE compleet.

lieve groetjes XXX

• 10 April 2013 - 19:30

Ingrid & Ramon:

Geweldig om jullie avonturen te lezen, we herleven onze reis helemaal!
    Geniet er van!!

• 10 April 2013 - 23:27

Renata:

wow wat vet!!!

• 11 April 2013 - 07:14

Marjan:

Is weer genieten van jullie verhalen....wie is trouwens de schrijver....is prachtig om te lezen en de foto's zijn super...wij genieten hier met jullie mee...

• 11 April 2013 - 13:18

Margriet:

Echt heel mooi beschreven. Bij het lezen van jullie belevenissen, lopen bij mij de tranen over de wangen.
    Hoe ervaren jullie het zelf om zoveel moois te zien?
    Lieve groeten.

• 11 April 2013 - 18:59

Debby:

Oooooooohhhhhhhh geweldig!

• 11 April 2013 - 21:24

Sander & Suus :

Ooooh, olifanten, mijn favorieten! Gaaf dat jullile zoveel zien!

• 21 April 2013 - 20:02

Imke:

Waauw! gaaf hoor olifanten buffels en een luipaard ! Nu de leeuw en de neushoorn nog en dan hebben jullie de BIG FIVE gezien =) geniet van jullie vakantie. Heel veel kusjes xxx